
“Creativiteit is een economisch basisingrediënt”
Ex-reclamemaker Guillaume Van der Stichelen over Antwerpen als creatief brandpunt
“De diamant, de haven, de industrie: allemaal mooi. Maar de échte Antwerpse economie? Dat is de creatie.” Aan het woord is ex-reclameman, schrijver en – wat ons betreft – visionair Guillaume Van der Stighelen. Hoezo, creativiteit is de toekomst voor Antwerpen? “Mensen betalen steeds meer centen voor ... beleving. En daar hebben Chinezen of Indiërs geen kaas van gegeten.”
Guillaume Van der Stighelen: “Jij en ik, we zijn allemaal consumenten. We genieten zoveel mogelijk van de producten die we aanschaffen. En daarom willen we graag die producten ook beleven. Begrijp je? Ik geef een voorbeeld. Stel: we zitten op café en ik bestel een cappuccino. Wel, als de ober een blaadje tekent op mijn schuim, creëert hij beleving. Cappuccino’s met figuurtjes kosten gemiddeld vele procenten meer. Die procenten, dát is de meerwaarde van creativiteit. En daar betalen we veelvouden van de kostprijs voor. Neem nu dat kopje koffie. Drink dat op het San Marcoplein in Venetië, en je betaalt 15 euro. Gewoon omdat creatieve architecten daar ooit mooie gebouwen hebben neergezet!”
De kracht van verbeelding
Guillaume Van der Stighelen: “In Antwerpen zien we de economie nog te veel door een oude bril. Met de diamant, de industrie en de haven als drijvende krachten. Da’s nog altijd mooi, maar het mag de opkomst van de economie van de beleving niet verhinderen. Nu is creativiteit voor velen nog altijd een hobby. Dat doe je ná je werk. Terwijl creativiteit een economisch basisingrediënt geworden is. Een ingrediënt waarvoor we wél vruchtbare grond hebben. Antwerpen telt 9.000 creatieve bedrijven. 9.000! Die hebben we nodig in de toekomst. Want Saoedi-Arabië heeft misschien wel olie, en China miljoenen fabrieken, maar wij hebben verbeelding.”
Kopenhagen
Guillaume Van der Stighelen: “Ben je al ooit in Kopenhagen geweest? Mijn favoriete stad. Daar lééft de creativiteit. Dat voel je wanneer je over straat loopt. En in Antwerpen? Daar komt het ook goed. We staan qua mentaliteit voor op steden als Londen of Madrid. Tachtig procent van de standbeelden daar zijn van militaire bevelhebbers. En bij ons staan Rubens, Van Dyck en Elsschot in de straten. Dat zegt heel veel ...”
Born in Antwerp
Guillaume Van der Stighelen: “Drie jaar geleden speechte ik over creatief ondernemen in Studio Herman Teirlinck. Ik stelde voor om van Antwerpen de ‘creative capital of Europe’ te maken. Ik gaf drie concrete aanbevelingen: geef die titel achteraf door aan andere steden, organiseer jaarlijks een Open Creatieve Bedrijvendag en maak in het onderwijs van creativiteit een écht vak. Aan die speech wijdde Gazet van Antwerpen toen een reeks. En ik hoop stiekem dat de speech ook een zaadje plantte voor Born in Antwerp. Dat is een fantastisch én broodnodig project. Want de creativiteit kan in Antwerpen alle mogelijke steun gebruiken.”
Volg Guillaume Van der Stighelen op Twitter.
“We staan qua mentaliteit voor op steden als Londen of Madrid”