De heraanleg van de Scheldekaaien is cruciaal voor het herstellen van de band tussen de stad en de Schelde. In 2005 beslisten de stad Antwerpen en de Vlaamse overheid om samen een masterplan voor dit ambitieuze project op te maken. De aanleiding was drieledig:
-
realisatie van een verhoogde waterkering conform het geactualiseerde Sigmaplan van de Vlaamse overheid,
-
stabilisatie van de bestaande kaaimuren,
-
heraanleg van de kaaistrook tot één van de meest prominente publieke ruimten van Antwerpen.
Het project overspant het gebied van Droogdokkeneiland in het noorden tot en met Petroleum-Zuid ten zuiden van de binnenstad.
De Loodswezensite, die tegenover het bouwblok Brouwersvliet ligt, maakt binnen de heraanleg van de Scheldekaaien deel uit van zone 3, Bonapartedok en Loodswezen. In zone 3 zullen op strategisch gekozen punten mobiele waterkeringen voorzien worden. Op die manier blijft het uitzicht op de Schelde vanuit het MAS, Hanger 26 en het Loodswezen intact. Er wordt ook onderzocht of een vaste waterkering in de gebouwen kan geïntegreerd worden. De oude toegangsgeul tot het Bonapartedok kan worden ingericht als opstapplaats voor watertransport.
![i_RUP_11002_214_10022_00001_200425.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10022_00001_200425.jpg)
Beeld Loodswezen en snede, Masterplan Scheldekaaien
![i_RUP_11002_214_10022_00001_200426.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10022_00001_200426.jpg)
Syntheseplan Masterplan Scheldekaaien
Het wegprofiel van Rijnkaai tussen de Kattendijksluis en het kruispunt met de Amsterdamstraat is recent heraangelegd. Er is een nieuwe rijweg, nieuwe voetpaden aan stadszijde, een nieuw fietspad en een wandelstrook aan de kant van de kaaien voorzien.
![i_RUP_11002_214_10022_00001_200427.png [image]](i_RUP_11002_214_10022_00001_200427.png)
|
Heraanleg Rijnkaai (Bron: stad Antwerpen)
|
|