Artikel 32 POET-principe is leidend

 

Bij de berekening van de parkeernorm is ook een aandeel voorzien voor bezoekers van het project. Het is toegelaten om parkeerplaatsen in te zetten als (private) buurtparking. Hierdoor komt er meer rotatie in het straatparkeren en zijn er minder plaatsen nodig.

  1. Bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, volume-uitbreiding, wijziging van het aantal woongelegenheden, functiewijziging of wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3, moeten de normen voorzien in paragraaf 3 nageleefd worden.

  1. De autoparkeerplaatsen voor het opvangen van de parkeerbehoefte van het project moeten gerealiseerd worden binnen de perceels- of projectgrens of op aangrenzend privaat domein, waarbij een vlotte interne connectie over eigen terrein mogelijk moet zijn.

Het is mogelijk om aanpalende bestaande parkeerplaatsen te gebruiken, op voorwaarde dat deze geen invulling zijn van een andere bestaande parkeerbehoefte. De aanvrager moet een eigendomsrecht op de parkeerplaatsen aantonen. Huur- of andere tijdelijke overeenkomsten zijn niet toegelaten.

  1. Om de parkeerbehoefte van een project te bepalen, worden parkeernormen vastgelegd per functiecategorie in onderstaande tabel. De gegenereerde parkeerbehoefte wordt voor deze functies berekend door de overeenstemmende norm toe te passen op de omvang van de ontwikkeling, verbouwing, of functiewijziging Er wordt afgerond naar boven indien het bekomen cijfer na de komma groter of gelijk is aan 0,5. De afbakening van de zones is in bijlage opgenomen. De vergunningverlenende overheid kan op eigen initiatief of naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek van de aanvrager, een afwijkende parkeerbehoefte toestaan.

    In het kader van het nastreven van een zuinig ruimtegebruik kan, door het gedeeld gebruik van parkeerplaatsen van functies binnen één project waarvan de mobiliteitsvraag complementair is, de totale parkeerbehoefte aangepast worden aan de hand van de methodologie beschreven in de CROW-publicatie Toekomstbestendig parkeren. Van parkeerkencijfers naar parkeernormen (ISBN 9789066286665).

    Uitzonderingen:

    1. Voor ééngezinswoningen waar de realisatie van de autoparkeerplaatsen op het eigen terrein niet mogelijk is, wordt geen parkeerbehoefte opgelegd. Geschrapte plaatsen bij ééngezinswoningen worden wel in rekening gebracht bij de berekening van de parkeerbehoefte van het project.


    2. De aanduiding van de interregionale en regionale multimodale knooppunten en Park en Rides is opgenomen als bijlage bij de bouwcode. Binnen een wandelafstand van 10 minuten (of 800 meter) van deze punten wordt de parkeernorm verlaagd met 50% voor interregionale knooppunten, met 30% bij regionale knooppunten en met 20% bij Park & Rides. Dit geldt voor kantoren op de basisnorm, en voor de overige functies op het aandeel bezoekersparkeren (inbegrepen in de norm).

Centrum-gebied Centrum-schil Overig gebied aandeel bezoekers
inbegrepen in norm
Project met max. 5 zelfstandige woongelegenheden 1/woning 1/woning 1/woning 0,3/woning
Project met meer dan 5 zelfstandige woongelegenheden
- woningen > 90m² NVO
- woningen 60-90m² NVO
- woningen < 60m² NVO


1,25/woning
1,05/woning
1,0/woning


1,45/woning
1,2/woning
1,1/woning


1,7/woning
1,35/woning
1,2/woning
0,3/woning
Sociale koopwoning 1/woning 1/woning 1/woning 0,3/woning
Sociale huurwoning en Sociaal Verhuurkantoor-pro en gesubsidieerde geconventioneerde huurwoningen 0,6/woning 0,6/woning 0,75/woning 0,2/woning
Kamer 0,15/woning 0,25/woning 0,25/woning 0,2/woning
Assistentiewoning 0,4/woning 0,8/woning 0,8/woning 0,3/woning
Woonzorgcentrum 0,6/kamer 0,6/kamer 0,6/kamer 60%
Kantoor 1,1/100m² BVO 1,45/100m ² BVO 1,6/100m² BVO 12.5%
Detailhandel:

< 400m² Netto handelsoppervlakte
(NHO)

400 t.e.m. 1500m² NHO

>1500m² NHO


op maat

2,65/100² NHO

5,1/100m² NHO


op maat

3,45/100² NHO

5,8/100m² NHO


op maat

4,15/100² NHO

6,6/100m² NHO


85%

93%

84%
Café > 500m²

Restaurant > 500m²
op maat

op maat
op maat

op maat
6/100m² BVO

13/100m² BVO
90%

80%
Hotel:
1*
2*
3*
4*
5*

op maat
op maat
op maat
op maat
op maat

0,8/10 kamers
2,2/10 kamers
3,1/10 kamers
4,9/10 kamers
7,6/10 kamers

2,3/10 kamers
3,9/10 kamers
4,7/10 kamers
6,8/10 kamers
10,1/10 kamers

77%
80%
77%
73%
65%
Crèche (>500 m² BVO) 0,8/100m² BVO 1,0/100m² BVO 1,1/100m² BVO 0%
Basisonderwijs 0,75/leslokaal 0,75/leslokaal 0,75/leslokaal 0%
Secundair onderwijs 3,0/100 leerlingen 3,6/100 leerlingen 3,9/100 leerlingen 11% (bezoekers zijn hier leerlingen)
Hoger onderwijs en universiteit op maat 4,5/100 student 5,4/100 student 72% (bezoekers zijn hier leerlingen)
Volwassenenonderwijs op maat 4,5/100 student 5,4/100 student 92% (bezoekers zijn hier leerlingen)
Sporthal 1,45/100m² BVO 2,0/100m² BVO 2,65/100m² BVO 96%
Gebedshuis / gemeenschapscentrum
<200 bezoekers (max. gelijktijdig aanwezige mensen)
Gebedshuis / gemeenschapscentrum
>199 bezoekers (max. gelijktijdig aanwezige mensen)
Piekbezoeker = bezoeker van de drukstbezochte wekelijkse eredienst
0,15/bezoeker

0,15/dagelijkse bezoeker
+
0,15/piek-bezoeker of vervoersplan
0,15/bezoeker

0,15/dagelijkse bezoeker
+
0,15/piek-bezoeker of vervoersplan
0,15/bezoeker

0,15/dagelijkse bezoeker
+
0,15/piek-bezoeker of vervoersplan
Nvt.

Nvt.

Huisartsenpraktijk

Norm afhankelijk van huisartsentekort: geen tekort / 25% tekort / 50% tekort
1/0,75/0,5 per behandelkamer 1,25/0,95/0,6 per behandelkamer 1,5/1,1/0,75 per behandelkamer 57%
Andere functies Op maat Op maat Op maat Op maat

De vergunningverlenende overheid kan op eigen initiatief of naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek van de aanvrager, opgenomen in de toelichtingsnota, een afwijkende parkeerbehoefte toestaan.

De aanvrager motiveert de afwijking op vlak van mobiliteit, aan de hand van de methodologie beschreven in de CROW-publicatie ‘Toekomstbestendig parkeren. Van parkeerkencijfers naar parkeernormen’ (ISBN 9789066286665).De vergunningverlenende overheid kan de afwijking overwegen ten voordele van het algemeen belang of de goede ruimtelijke ordening bij grootschalige projecten.

De norm per functie verschilt al naargelang de ligging in de stad. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen centrumgebied, centrumschil en overig gebied. De gebiedsafbakening is opgenomen als bijlage bij de bouwcode.

De aanduiding van de multimodale knooppunten zijn opgenomen als bijlage bij de bouwcode. Deze multimodale knooppunten zijn onderverdeeld in 4 categorieën: interregionale, regionale, lokale en buurt. Deze worden in stad Antwerpen uitgerold onder de noemer ‘Slimme schakels’. De indeling is onder andere afhankelijk van de plaats van elk punt in het netwerk, de aangeboden verbindingen op die plaats en de toekomstplannen voor de schakel.

Verschil dagelijkse bezoeker en piekbezoeker bij gebedshuizen:

  1. dagelijkse bezoekers zijn de bezoekers die de site bezoeken voor regelmatige liturgische diensten en/of bijhorende activiteiten die samenhangen met het gebedshuis. Deze parkeerbehoefte moet op eigen terrein gerealiseerd worden.

  2. Piekbezoekers zijn bezoekers die naar het gebedshuis komen op de drukste momenten. De parkeerbehoefte wordt bij voorkeur op eigen terrein gerealiseerd. Dit kan ook elders opgevangen worden, op voorwaarde dat dit volgens het vervoersplan mogelijk is. Uit het vervoersplan moet blijken dat tijdens de exploitatie van het gebedshuis de extra piekgebruikers daadwerkelijk gebruik kunnen maken van de oplossingen uit het vervoersplan.

Of er een huisartsentekort is, wordt nagegaan aan de hand van objectieve parameters die op Vlaams niveau wordt ontsloten. Het gaat om de verhouding tussen het aantal huisartsen en het aantal inwoners binnen een bepaalde afstand tot de huisarts. Vlaanderen | Departement Zorg

  1. Voor functies waarvoor geen parkeernorm werd vastgelegd, wordt de parkeerbehoefte op maat bepaald aan de hand van de CROW-kencijfers.

Voor functies die niet vermeld staan in de weergegeven tabel, worden de meest recente CROW parkeerkengetallen uit Nederland gehanteerd. Voor functies die noch vermeld zijn in de tabel van de bouwcode, noch in de CROW parkeerkengetallen, dient in de beschrijvende nota een onderbouwing en berekening te worden gedaan voor de parkeerbehoefte die het project zal genereren, met vermelding of deze al dan niet op eigen terrein kan gerealiseerd worden.

Ook voor de functies waarvoor parkeernormen werden voorzien kan in uitzonderlijke gevallen een beoordeling op maat nodig zijn. De berekening op maat gebeurt door de vergunningverlenende overheid onder meer op basis van volgende beoordelingselementen in hiërarchische volgorde:

  1. parkeernormen volgens bovenstaande tabel;

  2. BPA/RUP;

  3. CROW- kengetallen;

  4. Mobiliteitsstudie;

  5. Bedrijfsvervoersplan;

  6. Parkeeronderzoek;

  7. concrete invulling van het project: aantal gebruikers (bezoekers, werknemers, studenten,…), maximum capaciteit bij bv evenementen of sportinfrastructuur, modal split, bezetting per wagen,(boven)lokale functie, meervoudig/complementair gebruik.

  1. Bestaande parkeerplaatsen moeten zoveel mogelijk behouden blijven. Wanneer door de ontwikkeling, verbouwing of functiewijziging bestaande vergunde of vergund geachte parkeerplaatsen verdwijnen, wordt de berekende parkeerbehoefte van het project vermeerderd met het aantal geschrapte plaatsen voor zover zij noodzakelijk blijven om te voldoen aan de parkeerbehoefte van de nieuwe toestand (dus met inbegrip van eventueel ongewijzigde, bestaande functies in de nieuwe toestand). Het opmaken van een parkeerboekhouding binnen de beschrijvende nota is in dergelijke situaties noodzakelijk.

  1. De uiteindelijke parkeerbehoefte van een project is de som van de berekende parkeerbehoefte volgens de overeenstemmende normen of de vaststelling ‘op maat’ en het aantal geschrapte en noodzakelijke plaatsen.

  1. De autoparkeerplaatsen worden op eigen terrein voorzien om de parkeerbehoefte op te vangen Als dat niet mogelijk is, wat moet blijken uit de vergunningsaanvraag, kan de parkeerbehoefte geheel of deels op een aanpalend terrein worden opgevangen. Indien op eigen terrein of een aanpalend terrein minder plaatsen gerealiseerd kunnen worden dan de parkeerbehoefte, wordt door de vergunningverlenende overheid het aantal ontbrekende autoparkeerplaatsen vastgesteld als het verschil tussen de parkeerbehoefte en het aantal te realiseren nuttige autoparkeerplaatsen.

Als het niet mogelijk is om de parkeerbehoefte (volledig) te realiseren, kan de aanvrager een gemotiveerde afwijking aanvragen. Hiervoor kunnen onder meer volgende stedenbouwkundige redenen aan de basis liggen:

  1. RUP/BPA legt een beperking op,

  2. De grootte en/of vorm van het perceel,

  3. Erfgoed, beschermde stads- en dorpszichten,

  4. Inrichting of gebruik van de openbare ruimte (parkeerplaatsen op openbaar domein, straatmeubilair, voetgangersgebied).

Het is mogelijk om een gemotiveerde afwijking aan te vragen als de parkeerbehoefte niet (volledig) gerealiseerd kan worden op eigen terrein.

Als de werkelijke parkeerbehoefte niet (volledig) wordt gerealiseerd op eigen terrein, moet er per ontbrekende autoparkeerplaats een financiële compensatie worden betaald, zoals bepaald in het Belastingreglement op de omgevingsvergunning.

Als de belasting van toepassing is, zal rekening worden gehouden met het aantal plaatsen dat in de bestaande toestand reeds werd afgewenteld op openbaar domein, maar dus enkel als aangetoond wordt dat het realiseren van de integrale parkeerbehoefte niet mogelijk is. Deze bijstelling kan worden toegestaan naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek van de aanvrager met opgave van de nodige gegevens (aantal wooneenheden, (bruto vloer)oppervlaktes, aantal gebruikers,…) om de parkeerbehoefte van de (geacht) vergunde toestand te kunnen berekenen.

Voor ééngezinswoningen waar realisatie niet mogelijk is, wordt geen parkeerbelasting opgelegd. Geschrapte plaatsen bij ééngezinswoningen worden wel in rekening gebracht.

  1. Voor grootschalige projecten kunnen bijkomende specifieke voorwaarden worden opgelegd.
    1. Om de uiteindelijke doelstelling van het POET-principe te doen slagen, moeten de vereiste parkeerplaatsen op eigen terrein niet enkel gerealiseerd worden, maar effectief ook in gebruik worden genomen, al dan niet door derden.


    2. De vereiste parkeerplaatsen moeten niet binnen de strikte perceelgrenzen van de afzonderlijke deelprojecten worden gerealiseerd. Er kan een geclusterde parking worden ingericht binnen het projectgebied. De geclusterde parkeerplaatsen moeten vrij toegankelijk en voor bezoekers van woonprojecten maximaal op het maaiveld van het projectgebied worden ingericht.


    3. Voor projecten waarvoor verschillende aanvragen voor opeenvolgende deelprojecten worden ingediend, moet elke aanvraag in de beschrijvende nota een actualisatie van de parkeerboekhouding bevatten.


    4. Bij projecten waar meer parkeerplaatsen kunnen worden gerealiseerd dan noodzakelijk moet de aanvraag in de beschrijvende nota de conclusie bevatten van de voorbespreking met MPA (autonoom gemeentebedrijf mobiliteit en parkeren Antwerpen) over de mogelijke integratie van een buurtparking.

Een grootschalig project wordt gedefinieerd in artikel 4 van de bouwcode. Voor deze projecten is voorafgaande afstemming tussen aanvrager en vergunningverlenende overheid aangeraden om eventuele bijkomende voorwaarden te bespreken.

  1. Autoparkeerplaatsen moeten zo worden ingericht dat ze vlot en comfortabel bereikbaar zijn. De aanvrager duidt op het grondplan de plaatsen en circulatieruimten aan met de overeenstemmende maatlijnen. Grootschalige projecten moeten het aandeel bezoekers inbegrepen in norm realiseren met een voor derden bruikbare toegangscontrole.

Een autoparkeerplaats moet voldoende groot zijn om het gebruik en aantal te garanderen. In onderstaande tabel staan richtinggevende minimumdimensies. Afhankelijk van de intensiteit van gebruik en de bijhorende functie kan de aanvrager een andere maat toepassen.

Type Lengte Breedte Hoekplaatsen
Evenwijdig met de rijrichting 5,50 m 2,20 m 6 m lengte
30° met de rijrichting 4,20 m 2,50 m 2,80 m breedte
45° met de rijrichting 4,85 m 2,50 m 2,80 m breedte
60° met de rijrichting 5,15 m 2,50 m 2,80 m breedte
90° met de rijrichting 5,00 m 2,50 m (bruto) 2,80 m breedte

Bij parkings die bestemd zijn voor wonen mag een deel van de parkeerbehoefte gerealiseerd worden als achterliggende parkeerplaatsen. Hierbij moet minimum 1 parkeerplaats per zelfstandige woongelegenheid steeds bereikbaar zijn.

Bij parkings met een hoge parkeerfrequentie zoals bij grootwarenhuizen, rotatieparkings, … wordt aangeraden om een veilige circulatiestroom voor het voetgangersverkeer te voorzien. Die kan best duidelijk gemarkeerd zijn met signalisatie. Bij voorkeur is de circulatie voor wagens gescheiden van die van voetgangers.

Wanneer een hoge turnover gewenst is (bijvoorbeeld bij een Kiss & Ride) moet de tussenafstand 3,50 meter zijn voor haakse vakken.