10 BIJLAGE 6: PLANPROCES

 

10.1 Traject

  • Op 19/05/2009 besliste het college tot de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan voor het projectgebied Nieuw Zuid waarin minstens onderstaande randvoorwaarden met betrekking tot de toekomstige ontwikkeling van het projectgebied Nieuw Zuid worden vastgelegd :

      • maximale vloer/terreinindex van 1,37

      • verplichte opmaak van een inrichtingsplan voor het volledige plangebied teneinde de samenhang en ontsluitingsmogelijkheden van het hele gebied te kunnen garanderen

      • minstens 5ha samenhangende groene ruimte

      • duurzame ontwikkeling

      • ruimte voorzien voor een mogelijke wijziging aan de verkeersstructuur van de zuidelijke knoop, meer specifiek een mogelijk nieuw tracé voor de Nieuwe Singel en een zuidelijke Scheldebrug, in kader van het Masterplan Mobiliteit en het Strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen.

 

  • Op 1 april 2011 werd de projectdefinitie voor de ontwerpwedstrijd Masterplan Nieuw Zuid goedgekeurd. Via een ontwerpwedstrijd werd in de zomer van 2011 (15/07/2011) uit 21 kandidaturen een multidisciplinair team rond de Italiaanse stedenbouwkundigen Studio Associato Secchi-Viganò geselecteerd.

  • In de periode half 2011 - 2012 werd door het ontwerpbureau Studio 012 Secchi-Viganò samen met 3E, ARA, BAS, Citec, IDEA Consult en Yves Hernot acoustics een masterplan opgemaakt. Het masterplan omvat de elementen van de beeldkwaliteit voor het openbaar domein en de architectuur die het gewenste ambitie- en kwaliteitsniveau vastleggen.

  • In 2012 werd gestart met de opmaak van een vrijwillige planMER voor het projectgebied Nieuw Zuid en de planMERscreening van het plangebied RUP Nieuw Zuid.

  • Op 5/10/2012 keurde het college van burgemeester en schepenen het Masterplan Nieuw Zuid inclusief de fasering goed.

  • Op 25/01/2013 keurde het college van burgemeester en schepenen de Richtnota RUP Nieuw Zuid goed.

  • Op 8/07/2013 werden de adviezen op het voorontwerp plenair besproken.

 

 

10.2 Stappenplan opmaak RUP

 

De uitwerking van het ruimtelijk uitvoeringsplan verloopt in vijf fasen.

 

  • fase 1. richt- en procesnota

De richt- en procesnota geeft inzicht in het planproces en geeft op basis van het Masterplan Nieuw Zuid, het Masterplan Scheldekaaien en het Beeldkwaliteitsplan Groene Singel de ruimtelijke ontwikkelingsvisie voor het plangebied weer. Naast een analyse van de omgeving, een detaillering van het plangebied en een inzicht in de geldende juridische en planlogische context worden in deze fase ook de randvoorwaarden opgesomd die later in het RUP vertaald zullen worden.

  • fase 2. voorontwerp RUP

Het voorontwerp vertaalt de ruimtelijke randvoorwaarden in een juridisch verordenend plan, waarin alle elementen vervat zitten die deel uitmaken van het ruimtelijk uitvoeringsplan. Na een interne overlegronde wordt het voorontwerp voorgelegd voor advies en besproken op een plenaire vergadering.

  • fase 3. ontwerp RUP

De opmerkingen van de plenaire vergadering worden verwerkt in een ontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan. Het ontwerp wordt voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad.

  • fase 4. openbaar onderzoek en definitieve vaststelling

Na voorlopige vaststelling wordt een openbaar onderzoek gehouden zoals voorzien is in de Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening. Na behandeling van de bezwaren wordt het definitief RUP uitgewerkt voor definitieve vaststelling door de gemeenteraad.

  • fase 5. externe goedkeuringsprocedure

Vervolgens volgt de goedkeuringsprocedure bij de hogere overheid en publicatie in het Belgisch Staatsblad.

 

 

 

10.3 Betrokken actoren

 

Voor een goed verloop van het planproces werd een overlegstructuur opgezet. Het overleg rond het project is reeds ingezet voorafgaand aan de opstart van het RUP in het kader van de projectdefinitie en de opmaak van het Masterplan. De overlegstructuur bestaat uit een stuurgroep, plangroep, een intern en een extern projectteam.

 

De projectstructuur opgezet met de private ontwikkelaar voorziet in een projectleider van elke partij. Op tweewekelijkse basis komt een werkgroep met vertegenwoordigers van de private partner, AG Stadsplanning en het ontwerpteam samen, uitgebreid met bijkomende deelnemers volgens agenda. Op 3-maandelijkse basis bespreekt een stuurgroep met politieke vertegenwoordiging van de stad de voortgang van het masterplan en de mijlpalen van het project met de private partner en de ontwerpers.

 

Naast de intensieve inhoudelijke projectbegeleiding en kwaliteitsbewaking door AG Stadsplanning worden ook vele andere stedelijke diensten voor hun expertise bij het project Nieuw Zuid betrokken. Zo bewaakt bijvoorbeeld de dienst Energie en Milieu als opsteller van het Antwerpse Klimaatplan de duurzaamheidsambitie bij Nieuw Zuid, en de dienst Ruimte en Mobiliteit de stedelijke beleidsvisies op ruimtelijk en mobiliteitsvlak.

De begeleidings- en regierol door AG Stadsplanning Antwerpen, die optreedt voor de stad, wordt vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst met de private partner + de wederzijde engagementen op vlak van onder meer energie, ontwerp en aanleg openbaar domein, voorzieningen en fasering. De bewaking van de overeenkomst en de opvolging van de gehele ontwikkeling gebeurt via een overlegcomité tussen projectontwikkelaar, stad en AG Stadsplanning Antwerpen.

 

 [image]

 

 

10.4 Communicatie- en participatietraject

 

Voor het project Nieuw Zuid wordt in gezamenlijk initiatief door de stad en de private partner communicatie en participatie gevoerd.

Zo werd in 2011 al in voorbereiding van de ontwerpwedstrijd en bij de bekendmaking van het geselecteerde wedstrijdontwerp een inspraaktraject gelopen. De reacties van burgers tijdens deze momenten gaven veelvuldig hun bekommernissen inzake huidige voorzieningen- en groentekorten weer, alsook hun steun aan de duurzaamheidsambitie en programmatorische keuzes van de nieuwe ontwikkeling.

Eind mei 2013 werd de bevolking opnieuw geconsulteerd bij de afronding van het masterplan.

 

Projectontwikkelaar en AG Stadsplanning stemmen de commerciële en stedelijke communicatie op elkaar af. AG Stadsplanning en stad staan in voor het decretaal bepaalde communicatie- en inspraaktraject inzake het RUP.